Octavia II 1.6 MPI na 18″ (17″) kolech – poznatky a zkusenosti

(vykopírováno z hlubin diskuzního fóra, kde se řešila dynamika tohoto slabého motoru po nasazení těžších kol)

Letos jsem poprvé po 4 letech ježdění s 1.6 MPI (75 kW) místo klasických, malých a lehkých 15″ letňáků (195/65 R15) nahodil těžší, ale taky větší a krásnější 18″ kola z Octavie 3 RS (18″ Gemini, 225/35, tedy podobně jak 17″) a tady jsou moje dojmy (jen v bodech):

– Dynamika opravdu utrpí. Ale popravdě řečeno, je to cítit jenom po přímém přezutí. Teď po pár měsících už to vůbec nevnímám, zvykl jsem si a dynamika mi vyhovuje, přestože je snížená. Pokud to například porovnám s autama, který OPRAVDU nejedou (dvoutunové dodávky se slabým dieselem), tak pořád je to jak nebe a dudy, i na pětku na dálnici to pořád zrychluje.

– S tím, jak klesla dynamika, tak asi podvědomě víc točím a samozřejmě to víc žere. Jel jsem teď třeba Brno-Domažlice a pak zpět, a jel jsem všude víceméně 0-10 km/h nad limit. S celkovou průměrnou spotřebou jsem se dostal na nějakých 7,5 l (dost tomu pomohlo hodně 80 km/h úseků) včetně klimatizace na 2/4. To je teď moje minimum jízdy, při které se nějak extra neomezuju; na 15″ to bylo spíše maximum. Pokud jedu napřímo Praha-Brno 135 km/h (GPS) na tempomat, tak je to kolem osmi litrů. Takže zhruba za 7,5-8 litrů se jezdit dá v pohodě, tzn. oproti 15″ to přidá zhruba litr.

Opravdu economy-run je tak 6,5 až 7, ale to už je fakt utrpení. (Na 15″ byl hardcore economy run tak 5,6-6,1 l/100 km).

Brzdný výkon se mi zdá zhruba stejný, ale exaktně jsem to neporovnával. Styčné plochy se silnicí je tam 225 vs. 195 mm, to je dohromady přes 120 mm styčné plochy navíc, ale zase ty 18″ kola už jsou fakt dost velký, takže rozdíl se asi tak vyrovná. Doopravdy natvrdo jsem brzdil jenom jednou a pocitové to bylo takové těžkopádnější než na lehkých kolech, ale zda, a o kolik, by se reálně lišila zastavovací vzdálenost, nevím.

Auto ztěžkne a získá důvěru v zatáčkách, není tam moc bočnic, na kterých by to mohlo plavat. Tohle vybízí k tomu jezdit rychleji, a i z toho plyne vyšší spotřeba. Zajímavý je efekt setrvačnosti, možná jenom pocit, ale jsou kopce, kde při vyjíždění pod plynem je cítit, jak to na 15″ táhne motor, ale s 18″ je to cítit spíše tak, že roztočená těžká kola prostě jednou nahoru a motor už jim jenom lehce pomáhá. Je to cítit zejména při výjezdu na neutrál/s výšlápnutou spojkou.

Co se týká komfortu, je to úplně v pohodě, což jsem se po některých historkách, že to je jak kamenný kola z Flinstonů trochu bál. Hlučnost je trochu vyšší ale zároveň jsem při prohazování kol odhlučnil podběhy, takže rozdíl po přezutí nebyl tak výrazný, jak by asi mohl být.

Vzhledem k tomu, že těch kilometrů zase tolik nenajezdím a mám to fakt hlavně kvůli vzhledu, tak jsem spokojený. Čekal jsem to horší. Něž si kola sedly, tak jsem měl strach, že nebudu jezdit pod 8, což naštěstí není problém.

Takže abych to shrnul – pokud o velkých kolech uvažujete hlavně kvůli vzhledu a zase tolik nenajezdíte, do toho. Pokud toho najezdíte hodně a rádi jezdíte za většiny okolností pod 7 litru, nedoporučuju. :D

 

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna.