Ideální internetový obchod

Čistím dropbox, toto jsem napsal v září 2009. Překvapivě ještě o deset později na některé z níže popsaných problémů mnoho menších eshopů stále trpí.
Ideální internetový obchod
Níže je seznam toho, co by měl (podle mě) mít každý eshop, na kterém uživatel nakupuje s radostí. Ne všechno platí pro všechny druhy eshopů, tento článek jsem sepisoval asi měsíc, během kterého jsem intenzivně nakupoval v českých eshopech (počítače, 2x cyklopotřeby, sluchátka, učebnice, 3x modelářské potřeby).
Košík s nekonečnou platností
Je překvapivě mnoho eshopů, kde je platnost košíku nastavená jen na pár hodin, a to i v případě, že jste přihlášení. Provozovatel měl štěstí, že jsem (jako většina uživatelů) líný hledat jiný eshop. :-) Každopádně je to major annoyance.
Objednávko-registrace
Nevím, proč je pro stále velkou část eshopů takový problém zařídit, aby se údaje zadané při objednávce zároveň použily pro registraci zákazníka (když už není možný nákup bez registrace).
Registrace samotná mi nevadí, i když nákup bez ní je bezesporu pohodlnější. Teď mi jde hlavně o to, že při takovéto vynucené registraci před nákupem se mi už 2x smazal košík.
Na druhou stranu, v poslední době je čím dál víc eshopů, které to pochopily (aspoň se mi zdá).
Objednávka krok za krokem
Vždy je dobré vědět, v jakém kroku objednávky se zrovna nacházím (Krok 2: vyplnění dodací adresy), co bude dalším krokem (Krok 3: kontrola objednávky) a kdy ještě lze objednávku zrušit/pozměnit (Krok 4: Potvrzení objednávky, po odeslání objednávku nelze změnit).
Rychlý kontakt
Kdysi jsem si chtěl koupit projektor, ale než k tomu byla příležitost, postupně mizel z trhu, až se přestal prodávat. Náhodou jsem ale narazil na jeden eshop, u kterého byla uvedena dostupnost skladem. Protože to vypadalo jako ručně vepsané (což by nemělo, viz bod níže, Jasná definice dostupnosti), začal jsem se vyhledávat položku Kontakt v menu, abych si to ověřil. Ale v pravém sloupci jsem si všiml textového pole s popiskem Kontaktujte nás. Tak jsem tedy kontaktoval, ale nikdo neodpověděl. Jejich problém, ale to je na jiný článek.
Nicméně pokud eshop něco podobného má, může to být určitě výhodou. Na škodu by nebyla ani sada předpřipravených předmětů: Dotaz na dostupnost; Obecný dotaz atp. Co by mělo být samozřejmostí je potvrzení o odeslání emailu. Takhle alespoň dojde email tam kam chce provozovatel a ne tomu, koho si z pěti možných kontaktů vyberu já na stránce Kontakty.
Informace o stavu objednávky
Vždycky mě potěší, když mi od eshopu chodí emaily o stavu objednávky: Vaše objednávka se vyřizuje, vaše objednávka je právě balena a vaše objednácka byla expedována, tady si ji račte sledovat přiloženým sledovacím číslem.
Jednak vidím, že se něco děje (nedůležité) a taky vím, kdy zhruba můžu objednávku očekávat (důležité).
Nejprodávanější položky v kategorii
Jiná situace. Podařilo se mi odpálit moji modelářskou nabíječku na akumulátory do RC auta a chtěl jsem jinou. Pročetl jsem pár fór a nějak jsem neviděl, že by se dokázali shodnout na jednom best of kusu za 2000 Kč, a tak jsem byl rád, že na eshopu, kde jsem měl rozdělanou jinou objednávku, byl seznam nejprodávanějších kusů v dané kategorii. Sice je fakt, že nejprodávanější je většinou to nejlevnější, ale z následujících položek už se dá většinou určit ten nejvýhodnější kus.
Druhá situace je když se nacházím na eshopu s dárky nebo podobným typem zboží, kde chci něco koupit, ale nevím co. Tady by se naopak hodila celá stránka nejprodávanějších kusů v každé kategorii. Copywritterská poučka „vždy říkejte návštěvníkovi, co má dělat“ tady platí na 100%. Vždyť co je horší, než zákazník, který přijde s úmyslem nakupovat, ale v nepřehledných stovkách gadgetů si nevybere a odejde s prázdnou (nebo v horším případě jinam)?
Ostatní zákazníci, kteří si koupili tento produkt, nakoupili také toto
Viz příklad s nabíječkou. Vybral jsem si nabíječku, ale většina modelářských nabíječek funguje na 12V, a proto potřebuju ještě zdroj. Pokud by eshop měl vpravo ve sloupci „Doporučené příslušenství“ a pod tím seznam ověřených zdrojů, bylo by to ideální. Ale seznam toho, co nakoupili ostatní poslouží také dobře a často narazíte na věci, které by se vám taky hodily a koupíte je taky, i když jste to předtím neměli v plánu.
Jasná definice dostupnosti
Vyloženě nesnáším, pokud eshop tvrdí, že má skladem nějaké zboží, ale to „skladem“ znamená „dodavatel to možná má, během několika dní mu třeba zavolám“. Ideální označení je skladem u nás, na cestě, skladem u dodavatele, nedostupné ap., včetně popisku, že od dodavatele je zboží dostupné do tří dnů apod.
Konkrétní počet kusů
Souvisí s bodem výše. Pokud už vím, že je něco skladem, bylo by vhodné to uvést konkrétně nebo alespoň přibližně kolik kusů toho je. Typický příklad: kupoval jsem blikačky na kolo pro celou rodinu, které byly skladem, ale po odeslání objednávky mi přišel email, že mají skladem jen 4 (objednával jsem jich 5) a tu pátou seženou do týdne. To je sice fajn, ale někdy se stává, že objednávám na poslední chvíli (tři dny před odjezdem na cyklodovolenou) a objednávku bych radši odeslal nadvakrát, než abych týden čekal.
Zboží odesíláme každý den
Opět souvislost s bodem výše. Je sice hezké vědět, že prodejce má zboží na svém skladě a má ho tam přesně tolik kusů, kolik potřebuju, ale je mi to k ničemu, pokud mi to domů dojde až za tři dny. Proto větička „Každou objednávku na zboží skladem odeslanou do 15:00 odesíláme týž den“ nikdy neuškodí (samozřejmě musí být dodržována).
Odeslat jen to, co je skladem
Letos jsem učebnice kupoval na poslední chvíli a plno už jich nebylo skladem, proto jsem objednávku odeslal nadvakrát, abych měl aspoň nějaké a na ten zbytek už budu muset počkat. Proto by se občas hodilo nastavení „Co je skladem poslat hned a zbytek až vám to dojde od dodavatele“, samozřejmě s tím, že si zaplatím dvakrát poštovné.
Možnost uživatelských fotek
O této funkci vím jen u eshopu CzechComputer, na druhou stranu si myslím, že by se uživila i u jiných eshopů, odměnou za nějakou reklamní drobnost. Fotky by ale měl někdo schvalovat a nepřijímat vyloženě nic neříkající fotky (pak to totiž bude vypadat jako na CzechComputeru, kde je z těch kvant uživatelských fotek užitečných možná 10%).
A přitom by se to často hodilo. Další příklad: Kupoval jsem podsedlovou brašnu na kolo. Prostě jsem viděl fotky a objednal ji, nezávisle na tom kolik stála (vlastně byla dost levná) apod. Když ale přišla, byl jsem příjemně překvapený – brašna byla levná, ale i přesto obsahovala základní nářadí na sundání pláště, zalepení duše a nějaký imbusy. Protože jsem nečetl popis, tak jsem si věty „součástí je základní cyklonářadí“ nevšiml. Ale na fotky jsem koukal a vyfocené to tam nebylo. Přitom je možná dost lidí, které by to přesvědčilo ke koupi.
No, a protože jsem brašnu fotil do fotobanky (studiová fotka), tak jsem fotky nářadíčka poslal ručně emailem i do eshopu. Prý se mám při další objednávce ozvat a dostanu tričko (stalo se). :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published.